Vanliga frågor
Uppdaterades senast:
-
Ledsagning
-
Ledsagaren följer med dig till dörren på tåget. Personal från tåget ska möta dig vid dörren, men ibland finns ingen personal på tåget eller så hinner de inte möta dig. Ledsagaren kan inte gå ombord så du måste i så fall kliva ombord själv.
Reser du med buss följer ledsagaren dig till sittplatsen.
-
Ja, ledsagaren kan hjälpa dig med dina väskor, men inte om du har väldigt många väskor eller väldigt tunga väskor. Ledsagaren kan hjälpa dig med max 2 väskor som väger tillsammans max 20 kilo. Du ska säga till när du bokar ledsagning att du vill ha hjälp med dina väskor.
-
Ledsagaren följer med dig till dörren till den vagn på tåget där du ska sitta. Personalen på tåget ser till att du kommer till din plats på tåget. Om personal saknas eller inte hinner hjälpa dig måste du ta dig till din plats själv.
Reser du med buss hjälper alltid ledsagaren dig till din sittplats.
-
Det finns inga rullstolar att låna på stationerna, om du behöver rullstol så måste du ta med din egen men ledsagaren kör den gärna.
-
Du får veta när du beställer ledsagning vilken tid som du ska vara vid mötesplatsen.
-
På din beställning finns ett telefonnummer till sambandscentralen. Du kan ringa dit om något händer. Du ringer dit om din ledsagare inte kommer. Telefonnumret till sambandscentralen står också på skyltarna vid mötesplatserna.
-
Ledsagaren väntar med dig tills ditt tåg eller din buss kommer. Ledsagaren väntar också på dig om det tåg eller den buss som du åker med är försenat. Är tåget eller bussen mer än 30 minuter försenat ringer ledsagaren till sambandscentralen för att få veta hur han eller hon ska göra.
-
Ledsagarna har gula reflexvästar på sig med en tydlig text där det står ledsagare på framsidan och på baksidan av västen.
-
Riksfärdtjänsten Sverige AB har anställt och utbildat de personer som arbetar som ledsagare. De har också den sambandscentral som alltid är öppen.
-
På samtliga stationer och terminaler i Sverige där det finns ledsagning, finns också mötesplatsskyltar. Skyltarna har text och symboler i relief och i punktskrift. Skyltarna finns utomhus och inomhus i de väntsalar som är tillgängliga.
-
-
Beställa och avbeställa ledsagning
-
Du beställer ledsagning när du bokar din resa. Det företag som säljer resan ansvarar för att du får ledsagning på stationerna.
-
Nej, för att boka en resa med ledsagning ska du tala med dem som säljer biljetterna. De ser om du kan få ledsagning när du vill resa. Då vet de också när och var du behöver ledsagning under resan.
-
Du ska beställa ledsagning senast 24 timmar innan du behöver ledsagning till eller från ett tåg eller en buss.
-
Nej, ledsagning är gratis.
-
Har du beställt ledsagning och inte kan resa ska du avbeställa ledsagningen så fort du kan. Du avbeställer ledsagning hos det företag som du köpt din biljett hos.
-
Alla människor som har funktionsnedsättning eller som har svårt att röra på sig och som tycker att de behöver ledsagning kan beställa ledsagning. Du behöver inte ha intyg från läkare.
-
-
Övrigt
-
Många stationer och terminaler i Sverige har idag mötesplatser för ledsagning. Idag kan du få ledsagning under hela resan, även när du byter tåg eller buss eller byter trafikbolag. Ledsagarna är också samordnade genom en sambandscentral. Du kan ringa till sambandscentralen om något händer på resan. Mötesplatserna på stationerna ser likadana ut.
-
Den 3 december 2009 kom nya EU-regler som säger att de som förvaltar stationer ska ansvara för ledsagning. Trafikverket är en av förvaltarna av järnvägsstationerna i Sverige.
-
Du har rätt till hjälp och ersättning
Det kan vara svårt att veta var man får hjälp och ersättning när något händer. Myndigheten Konsumentverket har en tjänst som hjälper resenärer att få svar på frågor.
-
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta oss på stationsledsagning@trafikverket.se